+36706775579
info@officemarket.hu
Blog
Szállítási információk
Rólunk
Kapcsolat
OfficeMarket.hu irodaszer webáruház logo
Kategóriák
OfficeMarket.hu irodaszer webáruház logo
  • Kategóriák
    • Irodai papíráru
    • Folder

      Iratrendezés, archiválás
    • Irodaszerek
    • Iskolaszerek
    • Irodabútorok
    • Technológia
    • Higiéniai termékek
    • Konyhai termékek
    • Létesítmény üzemeltetés
    • Filter

      Felhasználás szerint
    • Vitalitás
  • A nap ajánlata
  • Akció
  • Grillszezon
  • Iskolaszerek
  • Újdonságok
  • Márkáink
  • Irodaszer hűség program
  1. Blog
  1. Blog
Vissza
Valóban a brainstorming lenne a megoldás?

Valóban a brainstorming lenne a megoldás?

Sokak szerint csak azt ne!

Egy megjelenő kihívás kezelésére vagy egy nagy ötlet megszületése érdekében gyakran nyúlunk a brainstorming – magyarul ötletroham, ötletbörze – módszeréhez.

2016.11.22 22:43

Évtizedek óta tartja magát a nézet, miszerint ez a módszer kiváló eredményeket hozhat egy felmerülő probléma megoldására. Az utóbbi időben azonban egyre többen vélekednek úgy, hogy a brainstorming inkább hátráltatja, mint segíti a problémák megoldását, kreatív ötletek megszületését.

Mi is az a brainstorming?

A brainstorming menete röviden a következő: a csoport tagjainak és közülük a moderátor személyének kiválasztása, a probléma vagy elérendő cél megfogalmazása, ötletelés és az elhangzott ötletek írásban (táblára) történő rögzítése, majd ezek elemzése, rangsorolása, javaslattétel a legjobb ötlet(ek) megvalósítására.

A lehető legjobb eredmény elérése érdekében fontos, hogy minél több ötlet hangozzon el, még az első hallásra nem mindennapinak, sőt akár abszurdnak tűnő ötletek is. Ebben a szakaszban ne bíráljuk, ne minősítsük egymás ötleteit! Mindenki nyugodtan mondhassa el mindazt, ami eszébe jut, mert lehet, hogy egy első hallásra bizarrnak tűnő ötlet továbbgondolásából kiváló megoldás születik!


 

Nos, ez lenne a brainstorming. Azonban végeztek kísérleteket, amelyek azt mutatják, hogy a brainstorming eredményessége elmarad más technikák eredményessége mögött. S hogy ennek mi az oka? Több is van, a leggyakrabban a következőket említik. Például a csoportban lehetnek bátortalanabb, esetleg nemrégiben a céghez került munkatársak, akik passzívak lesznek, mert tartanak az esetleges leégéstől, ha valami nagy zöldséget mondanának. Másoknak egyszerűen nem erősségük a nyílt színen történő szereplés. Ilyenkor a brainstorming néhány extrovertáltabb kolléga kizárólagos önkifejező eszközévé válik.

 

Egy másik probléma, hogy az elhangzott ötletek befolyásolhatják a résztvevők gondolatait és így egy adott témakörből nem fognak tudni kilépni a későbbiekben megfogalmazott ötletek. Ezzel odalesz a brainstorming egyik legnagyobb előnye, az “out-of-the-box”, azaz kreatív, sablonmentes gondolkodás lehetősége.

További gond, hogy csapatban történő munka esetén egyesek kevesebb késztetést éreznek a teljesítmény leadására, mivel rajtuk kívül még számos ember jelen van, akik megoldhatják ugyanazt a feladatot.

És végül, megfigyelték, hogy a csoportok tehetségesebb és képzettebb tagjai a csapatmunka során hajlamosak lesüllyedni az alacsonyabb szinten lévő munkatársak színvonalára.

Együtt vagy külön?

Számos kísérletet végeztek annak kiderítésére, hogy jobb eredmények születnek-e brainstorming során, mint egyénileg végzett munkával. Ezek azt mutatták, hogy az egyének eredményei jobbak abban az esetben, ha önállóan, magukra hagyva dolgozhatnak, mintha csapat tagjaként tennék ugyenezt.

Akkor tehát dobjuk ki az ablakon a csapatmunka élményét és eredményeit az egyéni munka jobb hatásfoka miatt? Szerencsére ezt azért nem kell tennünk.

Brainwriting

Brainwriting – talán éppen nekünk, irodaszer forgalmazóknak akartak kedvünkben járni e technika létrehozásával. :) Lényege, hogy minden résztvevő írja le az ötleteit egy papírlapra, amelyeket összegyűjtenek és közösen kiértékelnek. Ezután újabb írás, majd újabb kiértékelés következik, amelynek célja, hogy a résztvevők egymás ötleteit felhasználhassák újabb javaslataikban. Mind az ötletek leírása, mind pedig a közös elemzés többször is megismételhető. 

Amíg a tapasztalatok szerint a hagyományos brainstorming során általában a rendelkezésre álló idő 60-75%-ában a résztvevők egy kis csoportja tartja magánál a szót, addig brainwriting esetében mindenki számára egyenlő idő áll rendelkezésre.

 


 

Brainswarming

 

Ez a másik, a brainstormingot kiváltó technika. Ötletrajzás, ötletáradás lehetne a magyar elnevezése.

 

A brainswarming menete a következő. A moderátor a fehértábla felső részére írja az elérendő célt vagy kihívást. A rendelkezésre álló és potenciális források a tábla aljára kerülnek. A résztvevők feladata az elérendő cél újrafogalmazása, esetleg a több, kisebb lépésben történő elérés lehetőségének a felvázolása, valamint ehhez további – esetleg mindaddig rejtett – források beazonosítása.

A brainswarming résztvevői ugyanabban a teremben ülnek, de egymástól függetlenül dolgoznak. Ez esetben is papírlapra írják az ötleteiket.

Érdekes megfigyelni, hogy a két fajta gondolkodásmód, a felülről lefelé haladó “top-down” és az alulról felfelé haladó “buttom-up” gondolkodás képviselői hogyan kezdenek a probléma megoldásához. Előbbiek a cél újradefiniálásával, utóbbiak pedig további források előteremtésére tett kísérletekkel kezdenek a munkához. A varázslat ott következik, amikor a két irányvonal középen találkozik.

A technika hatékonyságát számos kísérlet igazolja. Ezek egyike során két azonos létszámú és felkészültségű csoport dolgozott egy probléma megoldásán, az egyik brainstorming, a másik brainswarming keretében. Ez utóbbi csapat 15 perc alatt 115 jó ötletet tudott felmutatni, míg a hagyományos brainstorming keretében dolgozó team 60 perc alatt mindössze 100-at.

Nem kívánunk állást foglalni egyik vagy másik technika nagyobb eredményessége mellett. Nyilván a gyakorlat fogja megmutatni, hogy egy-egy team melyik technika alkalmazásával ér el nagyobb sikereket. Már akik egyáltalán kipróbálják az alternatív módszereket. Mindenesetre, a két új módszer mellett érvelő írások eléggé meggyőzőek…

Az OfficeMarket webshopban számos prezentációt vagy a csapatmunkát elősegítő termék közül választhatsz.

Vissza
Népszerű kategóriák
  • Fénymásoló papír HOT
  • Borítékok
  • IratrendezőHOT
  • Naptár
  • Számológépek
  • Irodai székek
  • Nyomtatványok
  • Genotherm
  • MágnestáblaHOT
  • Hőpapír
  • Tűzőgép
  • Írószer
  • Tároló doboz
  • Iskolaszer
  • Irodabútor szekrények
Iratrendezés
  • Iratrendező
  • Tokos iratrendezők
  • Gyűrűs dossziék és könyvek
  • Függőmappa tárolók
  • Iratpapucsok
  • Archiváló dobozok
  • Irattálcák
  • Karton gyorsfűzők
  • Aláíró könyvek
  • Szalagos irományfedelek
  • Mappák
  • Elválasztólapok
  • Prospektustartók

 

Irodatechnika
  • Iratmegsemmisítők
  • Meleglamináló gépek
  • Vágógépek
  • Spirálozógépek
  • ParafatáblaHOT
  • Flipchart tábla
  • Krétás tábla
  • Technológiai kiegészítők
  • Vetítővászon
  • Nyomtató kellékanyagok
  • Lábtámasz
  • Csuklótámasz
  • Háttámasz és ülőpárna
  • Billentyűzetek

 

Top márka
  • Victoria Office
  • Victoria Paper
  • Victoria Visual
  • Donau
  • Ico
  • Fellowes
  • Mayah
  • Esselte
  • Maped
  • Leitz
  • Apli
  • Kores
  • Victoria Technology
  • Összes forgalmazott márka
Elérhetőség
  • +36706775579
  • info@officemarket.hu
  • 5100 Jászberény, Tóth János u. 37
  • Nyitvatartás: h-p 9-17

 

Információk

  • Szállítási információk
  • Gyakran Ismételt kérdések
  • Irodaszer kisokos
  • Rólunk
  • Partnereink
  • Általános szerződési feltételek
  • Adatkezelési tájékoztató
  • Irodaszer webáruház
  • Ajándék ötletek
  • Irodaszer hűségpont rendszer
  • facebook

  • twitter

  • pinterest

  • instagram

Árukereső.hu Árukereső.hu
A kényelmes és biztonságos online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013. Bankkártya adatai áruházunkhoz nem jutnak el.
Árukereső, a hiteles vásárlási kalauz
  • Irodai papíráru
  • Iratrendezés, archiválás
  • Irodaszerek
  • Iskolaszerek
  • Irodabútorok
  • Technológia
  • Higiéniai termékek
  • Konyhai termékek
  • Létesítmény üzemeltetés
  • Felhasználás szerint
  • Vitalitás
  • A nap ajánlata
  • Akció
  • Grillszezon
  • Iskolaszerek
Belépés
Regisztráció
Adatkezelési beállítások
Weboldalunk az alapvető működéshez szükséges cookie-kat használ. Szélesebb körű funkcionalitáshoz marketing jellegű cookie-kat engedélyezheted, amivel elfogadod az Adatkezelési tájékoztatóban foglaltakat.
A működéshez szükséges cookie-k döntő fontosságúak a weboldal alapvető funkciói szempontjából, és a weboldal ezek nélkül nem fog megfelelően működni. Ezek a sütik nem tárolnak személyazonosításra alkalmas adatokat.
A marketing cookie-kat a látogatók weboldal-tevékenységének nyomon követésére használjuk. A cél az, hogy releváns hirdetéseket tegyünk közzé az egyéni felhasználók számára (pl. Google Ads, Facebook Ads), valamint aktivitásra buzdítsuk őket, ez pedig még értékesebbé teszi weboldalunkat.
Az adatok névtelen formában való gyűjtésén és jelentésén keresztül a statisztikai cookie-k segítenek a weboldal tulajdonosának abban, hogy megértse, hogyan lépnek interakcióba a látogatók a weboldallal.
A személyre szabáshoz használt cookie-k segítségével olyan információkat tudunk megjegyezni, amelyek megváltoztatják a weboldal magatartását, illetve kinézetét.